From the Blog

Beslissing: de verkeerde maat jurk

De consument koopt bij de ondernemer een jurk. Volgens de maatkaart van de ondernemer zou de consument maat M nodig hebben en deze is dan ook besteld. De jurk die de consument heeft ontvangen had echter de afmetingen van een maat L, zoals aangegeven op de maatkaart van de ondernemer. De consument heeft hierop de jurk geretourneerd en zou volgens de voorwaarden het orderbedrag inclusief verzendkosten terug moeten krijgen. De ondernemer stort echter het orderbedrag exclusief verzendkosten terug. Volgens de coupeuse van de ondernemer stelt dat de maten wel overeenkwamen zoals aangegeven op de kaart. De consument en partner bestrijden dat, wat tot een woordenwisseling heeft geleid en zij er onderling niet zijn uitgekomen

Standpunt van de consument: 

De consument wijst op de algemene voorwaarden betreffend ruilen en retour van de ondernemer. Daarin wordt gemeld dat zonder opgaaf van reden geretourneerd kan worden en het volledige bedrag incl. verzendkosten geretourneerd dient te worden. De consument eist dan ook de verzendkosten terug.

Standpunt van de ondernemer:

De ondernemer geeft aan dat het aankoopbedrag excl. de verzendkosten retour is geboekt in een automatisch proces. Wat de ondernemer betreft is de zaak hiermee afgedaan.

Samenvatting overweging beoordelaar DigiDispuut:

De reden van retour is niet belangrijk, de consument kan immers zonder opgaaf van reden retourneren. In de algemene voorwaarden wordt bepaald dat bij retourneren de gehele som incl. verzendkosten wordt teruggestort. Daar dient de ondernemer zich aan te houden.

Beslissing beoordelaar:

De ondernemer dient binnen de in het advies gestelde termijn de verzendkosten alsnog over te boeken aan de consument.

De volledige uitspraak is hier te downloaden:

Download de beslissing: verkeerde maat jurk.pdf

Have your say

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Meer informatie over hoe uw reactiegegevens worden verwerkt.