From the Blog

Beslissing: Retourbrief

Consument heeft bij ondernemer een haarverzorgingsproduct besteld en dit product teruggestuurd naar de ondernemer. De consument aangegeven dat het herroepingsrecht hierbij van toepassing is  De consument stelt dat het retourformulier in ingevuld  binnen de wettelijke termijn van 14 dagen, retour is gezonden.De retourzending is door de ondernemer verwerkt. De ondernemer heeft aangegeven dat de retour niet geaccepteerd kan worden omdat a. de termijn voor het retourneren was verstreken en b. het product is gebruikt. De ondernemer verwijst naar de algemene voorwaarden waarin wordt gemeld dat gebruikte producten niet retour genomen worden.

Standpunt van de consument: 

De consument geeft aan dat de retour tijdig is aangemeld via het retourformulier op de website van de ondernemer. Een afschrift van het formulier is met de retour meegezonden. De retour is lang onderweg geweest en daarom buiten de termijn bij de ondernemer bezorgd. Ook is het product ongebruikt retour gezonden. De consument wil het aankoopbedrag teruggestort krijgen.

Standpunt van de ondernemer:

De ondernemer blijft bij het standpunt dat de consument een gebruikt product te laat heeft geretourneerd. Daarom kan de retour niet afgehandeld worden.

Samenvatting overweging beoordelaar DigiDispuut:

De ondernemer heeft voldoende onderbouwd dat het product wat retour is gestuurd inderdaad is gebruikt. De ondernemer heeft het geretourneerde product afgewogen tegen een ongebruikt product. Daaruit kwam naar voren dat het geretourneerde product lichter was dan het ongebruikte product. Daarnaast heeft de consument onvoldoende bewijs aangeleverd dat het product inderdaad binnen de retourtermijn heeft geretourneerd. Al doet dit eigenlijk niet meer ter zake nu aannemelijk gemaakt is dat het product inderdaad is gebruikt.

Beslissing beoordelaar:

Omdat de consument de claim onvoldoende heeft onderbouwd en de ondernemer bewijs heeft aangeleverd dat het product inderdaad is gebruikt, wordt de eis van de consument afgewezen, de ondernemer hoeft het product niet retour te nemen. Als de consument het geretourneerde product weer terug wil, dient hij daarvoor nogmaals de verzendkosten te betalen.

De volledige uitspraak is hier te downloaden: Beslissing Retourbrief

Have your say

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.